אמון הציבור במשטרה

בעת כניסתו לתפקיד, במאי 2011, הגדיר מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו את אמון הציבור כיעדה האסטרטגי החדש של משטרת ישראל. במחקר שערך "המכון הישראלי לדמוקרטיה", נמצא כי אמון הציבור במשטרה נמצא בירידה מאז תחילת שנות האלפיים (למעט 2009).

אמון הציבור במשטרה 2000-2009

אמון הציבור במשטרה 2000-2009

אמון הציבור הישראלי במשטרה הוא מהנמוכים בעולם המערבי. בסקר של האיחוד האירופי שהתפרסם בשנה שעברה נמצא כי משטרת ישראל דורגה אחרונה במדד שביעות הרצון של האזרחים ממגע עם הגורמים המשטרתיים. בנוסף, דורגה ישראל במקום השלישי מהסוף (כשרק רוסיה ובולגריה מקדימות אותה) במדד אמון הציבור במשטרה.

אמון הציבור במשטרה ביחס לעולם המערבי

אמון הציבור במשטרה ביחס לעולם המערבי

פרופ' אריה רטנר, נשיא המכללה האקדמית כנרת וחוקר במרכז לחקר פשיעה, משפט וחברה באוניברסיטת חיפה, עורך ב-11 השנים האחרונות סקר שנתי על אמון הציבור במערכת אכיפת החוק.  בכתבה שהתפרסמה ב"הארץ" אומר רטנר: "המשטרה ממוקמת במקום גרוע ביחס לשתי השאלות המרכזיות, יחד עם מדינות שבהן המשטרה נתפשת כגוף מושחת ולא יעיל, בעיקר במדינות מזרח אירופה".

בפאנל שהתקיים באילת, הלין דנינו "איבדנו את האזרח שומר החוק". הוא גם מסביר מהי הסיבה לכך "לא נתנו לו קשב". הוא ממשיך: "לאמון הציבורי יש השפעה מכרעת על מידת ההצלחה של המשטרה". עוד אמר דנינו  כי חזון המשטרה לשנה הבאה הוא "אמון הציבור". לדבריו, זה בסיס העשייה של המשטרה.

בתגובה לדבריו, כותב עו"ד רונאל פישר: "בניגוד למה שהמפכ"ל דנינו חושב, הבעיה עם אמון הציבור היא לא שהמשטרה לא קשובה לאזרחים. הבעיה היא שוטרים שמעגלים פינות, שמשקרים על דוכן העדים ושעושים הכל בשביל להרשיע אזרחים חפים מפשע".
אך נשאלת השאלה, מהי הדרך הנכונה להתמודד עם משבר האמון. נדמה כי במשטרה מתייחסים לביקורת כאל משבר תקשורתי חולף. במקום להפיק לקחים וליישמם, נתקל הציבור בהודעות דובר מנוסחות היטב, שמנסות לכבות את השרפה הקטנה שנוצרה. אבל זהו פיתרון נקודתי, ולמשבר האמון דרוש סופרטנקר של צדק.

עוד נתונים על אמון הציבור במשטרה:

משטרת ישראל ומדד הOECD 

אמון הציבור- האתגר של משטרת ישראל (מעמוד המשטרה הרשמי)

אמון הציבור הישראלי במוסדות השלטון בעשור האחרון

תגובות
  1. משה הגיב:

    אין אימון במשטרה אלימה
    מי מיצג את האזרח בתביעות נגד אלימות המשטרה ותככיה ? יש הרבה חומר בעיניין

כתיבת תגובה