אלימות שוטרים בתל אביב

פורסם: יוני 23, 2012 מאת anonyisrael בנושא סרטונים- אלימות שוטרים, עדויות של אזרחים
תגים: ,

בפוסט זה ירוכזו הדיווחים בנוגע לאלימות שוטרים בהפגנה שהתקיימה במוצאי שבת ה-23.6.2012, וכן העדכונים בנוגע לכתבי האישום שיוגשו בעקבות האירוע.

[עדכון שלישי 8.3.2013] ככל הידוע לנו, כנגד אף אחד מהשוטרים המתועדים כאן מפעילים אלימות בלתי מידתית לא הוגש כתב אישום. סנ"צ יוסי שפרלינג, שמתועד כשהוא חונק מפגינה לאחר שקיללה אותו לטענתו, הועמד לדין משמעתי בלבד. לעומת זאת, בוחרת המשטרה להעמיד בפועל, או רק לאיים בהגשת כתבי אישום כנגד עשרות מהמפגינים שנעצרו. בחלק מהמקרים, מביעים השופטים שעוסקים בעניינם של המפגינים ביקורת חריפה על המשטרה בשל הגשת כתבי אישום אלו.

כמו כן, היועץ המשפטי לממשלה העביר ביקורת לא פשוטה על התביעות המשטרתיות וביטל עוד 2 כתבי אישום לפעילי מחאה (בנוסף לעוד 5 כתבי אישום שנמחקו). בין הייתר בגלל תלונות שהגיעו אליו בדבר ניגוד עניינים ברור של תובעי המשטרה. שעוסקים בהגשת כתבי אישום באירועים בהם מעורבים שוטרים (קולגות) ולכן עלולים ללקות במוטיבציית ייתר לביסוס כתבי אישום. כמו גם עקב עדויות שהגיעו אליו על פיהן עוד באותו יום 23.6.2012 הגיעה רמ"ד תביעות מחוז תל אביב (התובעת הראשית של מחוז תל אביב) לתחנה בה הוחזקו העצורים. אין יותר ניגוד עיניינים מזה. כך בכתבה שעוסקת בנושא ב"הארץ".
אנו קוראים לכל מי שישב במעצר באותו יום ולא קיבל כתב אישום להגיש תביעת נזיקין (תביעות קטנות). לצערנו אין דרך אחרת להתמודד עם מעצרי שווא.

[עדכון שני 17.9.2012] בשני מקרים מתוך סך האירועים המדווחים כאן, הוחלט להעמיד לדין את השוטרים המעורבים. שוטר היס"מ שתועד נותן אגרוף למפגין בתוך בניין העירייה, יועמד לדין פלילי. שמו נאסר לפרסום בשלב זה. סנ"צ יוסי שפרלינג, ראש ענף המבצעים של מחוז ת"א, שתועד חונק מפגינה, יועמד אך ורק לדין משמעתי. "מח"ש השתכנעה כי אין מקום להעמידו לדין פלילי אלא רק לדין שמעתי לאחר שהתברר כי המפגינה הכתה אותו ואף כינתה אותו "נאצי". המחלקה קבעה כי הקצין איבד שליטה באופן רגעי לנוכח האירועים" (כך בNRG מעריב).

[עדכון ראשון 25.6] לצערנו, עקב שטף האירועים ומבול העדויות, יש עיכוב קל בהעלאת החומרים. להלן עדכון ראשון (ולא מסודר עדיין) מאירועי הימים האחרונים:

אבי פרציגר כותב:
אלימות שוטרים בתל אביב

אלימות שוטרים בתל אביב

שני הילדים שלי הם מן האזרחים היותר ראויים שצומחים במדינת ישראל, בתמונה המצורפת יש הסבר השווה יותר מאלף מילים על אבדן העשתונות של המנהיגות במדינה שלנו. שניהם באו אתמול לקחת חלק במחאה החברתית ומתוך שהם מהווים טרף קל התנפלו עלים השוטרים שלא את כולם ניתן לראות בתמונה, שירי בשמלת פסים אדומה לבנה והשוטרים מושכים בשערה בפראות וגל בחולצת טישירט ונסיון להימנע ממגע, אין לי מילים להביע את מה שמראה התמונה.
ערן ורד העלה ליוטיוב סרטון שמראה את המעצר של אחד המפגינים. המפגין נדחף באלימות אל מעבר למעקה פלסטיק, בעודו נאנק מכאבים.

נגד לירון אחדות, הוגש כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים. בכתב האישום טען תנ"צ אוחיון כי אחדות גרמה לפציעתו וניסתה לברוח. זהו רגע המעצר של לירון, כפי שתועד על ידי מפגין ברחוב.

מעצרה של מאיה גורקין, בת 24. מתוך כתבה ב"הארץ": "מאיה גורקין, בת 24 מתל אביב, הותקפה אתמול על ידי קצין משטרה בהפגנת המחאה החברתית-כלכלית. סרטון שהופץ ברשתות החברתיות מראה כיצד הקצין, סגן ניצב יוסי שפרלינג, מסתובב לפתע לעברה, לופת בצווארה תוך שהוא דוחף אותה באלימות".

 מאיה מתארת את השתלשלות האירועים: "הייתי בהפגנה עם חבר שלי. עמדנו בצד ולא פעלנו בשום צורה אלימה. ראיתי מישהו שאני מכירה שעצרו אותו והכניסו אותו לעירייה [שם אספו את העצורים – אש"ט] אז הלכתי לשם להסתכל, ומשום מקום בא יס"מניק והעיף את חבר שלי קדימה בשיא הכוח על חבורה של יס"מניקים אחרים, והם פשוט כולם קפצו עליו, חמישה או שישה בבת אחת, ונתנו לו מכות. ניסיתי לתפוש לו את היד ופשוט העיפו אותי אחורה. הוא ונעלם מאחורי קיר היס"מניקים, נכנסתי לפאניקה, ניסיתי לחפש אותו ורצתי קדימה אל הכניסה של העירייה וניסיתי להתקרב ולראות משהו.
כמובן העיפו אותי אחורה, ואז עמד שם הקצין הזה. והוא ראה אותי ונתן לי דחיפה רצינית אחורה, אז אמרתי לו, 'אתה לא מתבייש לדחוף אשה?'. אז הוא אמר 'לא, אני לא מתבייש'. הוא הסתובב והמשיך ללכת והמשכתי לצעוק שזה בושה, ואז הוא הסתובב אלי ותפש לי את הצוואר, קרא לשני יס"מניקים לעצור אותי. הם הכניסו אותי לעירייה ופשוט העיפו אותי על הקיר”. (הכתבה המלאה ב"הארץ").
אזרח שמצלם את ההתרחשות ברוטשילד, נעצר בהוראת תנ"צ אוחיון ובביצוע דני לוי, מפקד תחנת לב, שמאיים לשבור לצעיר את הידיים.
תום ישראלי, חוטך אגרוף בפניו בעודו מוחזק בידי שוטרים בתוך סניף הבנק. [צילום: גיא קינדלר].
תום כותב בעמוד הפייסבוק שלו: "יצאתי להפגין למען חופש הדיבור לא הייתי אלים לא נגעתי באף חלון ניסיתי כמיטב יכולתי להרגיע אנשים מתוסכלים שוטר מבוגר הוביל אותי אל תוך מלכודת כמו טרף לתנים עצרו אותי לא התנגדתי נתנו לי אגרופים בעין התיכו את ראשי בקיר בעטו לי בראש ולא נתנו לי טיפול רפואי במשך 10 שעות אני מתחלחל מהמחשבה כמה עוד מסדרונות וחדרים אפלים פועלים ברגע זה בארץ שאליהם מובלים מדי יום אנשים אילמים ושקופים…"

מפגין נגרר למעצר ברוטשילד

מפגין נגרר למעצר ברוטשילד

מפגין נגרר למעצר ביום שישי בשדרות רוטשילד.
אלימות שוטרים באבן גבירול

אלימות שוטרים באבן גבירול

גליה גבריאלי כותבת בפייסבוק:
"בהמשך סאבר התעלף לי על הרגליים כשאחד השוטרים דוחף פחי אשפה על אנשים!"
"אלימות שוטרים לא קיימת בלקסיקון" (תנ"צ יורם אוחיון, מפקד מרחב ירקון, לאחר ההפגנה במוצ"ש).
תנ"צ אוחיון *לא* תופס באלימות מופרזת מפגין [צילום: יובל חן]

תנ"צ אוחיון *לא* תופס באלימות מופרזת מפגין [צילום: יובל חן]

חניקת מפגינים בתל אביב

חניקת מפגינים בתל אביב

"נעשה שימוש בכוח סביר"
מעצר השחקן תומר שרון בשישי

מעצר השחקן תומר שרון בשישי

"הפקחים והשוטרים נתקלו במפגינים אלימים, אנרכיסטים מקצועיים במימון הקרן החדשה".
מעצר הפעיל החברתי אלון לי גרין בידי שוטרים סמויים

מעצר הפעיל החברתי אלון לי גרין בידי שוטרים סמויים

מעצרו של רועי פרומן ע"י שוטרים סמויים

מעצרו של רועי פרומן ע"י שוטרים סמויים

Roee Fruman הם אמרו לי שאני עצור מבלי להזדהות שיתפתי עמם פעולה, ולמרות זאת הם דחפו והכשילו אותי אחרי שהתרחקנו מעט מהתקהלות האנשים ואז התמונה שמעל…במהלך ההליכה איימו עלי בשבירת זרועי ולכששאלתי על סיבת האלימות הם אמרו לי שיצאתי בזול ובלי סימנים. הבחור מלמעלה ניסה להחתים אותי במהלך המעצר במקום חשוך על טופס מקופל על המעצר כך שלא אוכל לקרוא אותו ומשביקשתי לקרוא את הטופס הוא טוב אז אתה מסרב לחתום והלך

אדם נוסף מדווח:
ssaf Even-Chen:
השוטרים עצמם הסמויים היו גם כחלק מהפרובוקציה במקום – אני ראיתי זאת במו עיני.
בתמונה קצין מודיעין של המשטרה, עוצר פעיל. אני שוחחתי איתו במהלך הערב, כך הוא הציג אותו [עצמו] בפני.

קובי קורנבלט מותקף ע"י שוטר [צילום- בן הרצוג]

קובי קורנבלט מותקף ע"י שוטר [צילום- בן הרצוג]

שוטר חונק מפגין [צילום- בן הרצוג]

שוטר חונק מפגין [צילום- בן הרצוג]

 
עומרי נאזק מאחורי גבו [צילום: יוני אבנר]

עומרי נאזק מאחורי גבו [צילום: יוני אבנר]

עמרי מתאר את רגע המעצר:"עמדתי וראיתי שוטרים מרביצים (!) לנערה רזה וחיוורת וצעקתי ״תתביישו לכם״ ואז לקחו אותי 5 (!!!!!) באלימות מוטרפת, נתנו לי בעיטה בצלעות, דחפו לי את הגולגולת לרצפה, שמו עלי אזיקים, לא נתנו לי ולכל מי שהיה על ידי מים, וכשביקשתי אמבולנס אמרו ״עזבו אותו לא קרה לו כלום״ ושראו שאני כולי רועד אמרו ״אמבולנס יעלה לך 1000 שקל״ וצחקו כל השוטרים מסביבי. עכשיו אני בסדר. שמו אותנו בתוך בנק לאומי כאילו אנחנו חיות, לקחו לנו את הטלפונים, היו שם בחורות עם דם!!!

חבר נוסף כותב: "לא באתי להפגנות רב חיי- תמיד הרגשתי שהמחאה שלי היא פשוט בלהיות מי שאני – ככה אני הכי מועיל – אפילו העבודה שלי היא פשוט לעשות לאנשים טוב בלב – אבל – אחרי שראיתי את האלימות המשטרתית בסופש – החלטתי – אחרי היסוסים – לקחת חלק במה שקורה – בערך 2 דקות אחרי שהגענו עצרו את אחד החברים הטובים ביותר שלי – עמרי אנגל – שאיתו הגעתי להפגנה – כשאני אומר עצרו אני מתכוון ש5 אנשים השכיבו אותו על הרצפה והרביצו לו – אני יודע שיש אנשים שמתגאים בהפגנה ורואים בה הישג – אבל אני מרגיש שמה שקרה רק ממחיש ומנציח את היאוש – אני וחבר שלי יצאנו למחות על דיכוי חופש הביטוי – וחבר שלי חטף מכות – אולי אני קצת נסער ומיואש – אבל אני מרגיש שאין מה לעשות – לראות אנשים כמו עמרי אנגל כלואים בתוך הלובי של בנק לאומי (כמה סמלי) – גורם לך להבין שאין לקומץ האנשים השפוי הרבה מה לעשות – השפוי נחשב לחלש – ללפלף – לאשכנזי שמאלני (סליחה: סמולני) – אני פשוט לא מאמין שצמד המילים "יפה נפש" נחשב לכינוי גנאי – ואני גאה להיות אחד מיפי הנפש שראיתי היום ברחובות".
עמרי הוא אחיו של העיתונאי איתי אנגל, שמתאר את האירועים מהזווית שלו, בכתבה ב"הארץ":
"מוצאי שבת. באחת בלילה פתאום קיבלתי ארבע הודעות מארבעה חברים שלו. אח שלי באזיקים, כל הגוף שלו מפוצץ במכות. בוא מהר לכיכר רבין. מכל המקומות וההודעות שקיבלתי אי-פעם בחיי, אלה היו הכי מוזרות ולא קשורות לשום דבר. טסתי לכיכר הכי מהר שיכולתי.

מי שמכיר את אחי יודע – הוא אחד האנשים הכי מקסימים והעדינים עליי אדמות. בניגוד לאחיו הגדול (אני) אף פעם לא עניינו אותו מחאות, סכסוכים בעולם או כל סוג של בלגן. מה שכן, הוא לא נמושה, וכשראה באבן גבירול שוטר גורר נערה על הכביש ומוריד לה מכות בראש אז הוא צעק לו שיתבייש. הוא צעק לו מהמדרכה שממול. בתגובה השוטר עזב את הנערה ואחוז אמוק רץ אליו. כששוטרים אחרים ראו שחבר שלהם תופס מישהו הם הצטרפו אליו. שישה יס"מניקים, גברים אחד אחד, הרימו את אח שלי, שמו עליו אזיקים, בעטו בו בכל הגוף וגררו אותו לצד השני של הרחוב לתוך בנק שבו ריכזו את העצורים וחבטו בהם. מאוחר יותר בלילה הם הבינו שהוא בעצם לא עשה כלום חוץ מלצעוק "תתבייש" אז שחררו אותו עם גב וצלעות מפוצצות. אפילו למעצר לא לקחו אותו.

עד אתמול הוא היה בבית. מרוסק פיזית ונפשית. אם לא חסרות צרות הוא גם הרגיש בבוקר למחרת שנפלה עליו שפעת או אנגינה. אבל רופא אף אוזן גרון שבדק אותו גילה שהנפיחות והכאבים לא קשורים לשום אנגינה. החניקות של היס"מניקים ואחת הבעיטות לצוואר לחצו ועיוותו את השרירים והריריות" (לכתבה המלאה).

סנ"צ שפרלינג חונק מפגינה

סנ"צ שפרלינג חונק מפגינה

מירי רגב, בדיון בכנסת ביום ראשון, כינתה את המפגינים "אנרכיסטים" ו"פעילי שמאל קיצוני". זוהי תמונה של חלק מהעצורים משבת, והסרטון המלווה מעמת את טענותיה של חברת הכנסת רגב עם המציאות.

חלק מעצורי המחאה בשבת [צילום: דה-מרקר]

חלק מעצורי המחאה בשבת [צילום: דה-מרקר]

לצפייה בכתבה המלאה בדה-מרקר.
לעדויות נוספות של העצורים, הסיבות שיצאו למחאה, ותיאור רגע וסבית המעצר.
תגובות
  1. […] המחאה החברתית, ובפרט ההפגנה הסוערת שהתקיימה ב-23 ליוני בתל אביב, היו מהגורמים שהובילו לפתיחת בלוג זה. המראות של שוטרי […]

כתיבת תגובה